RANCANGAN PERNIAGAAN
NAMA PERNIAGAAN : PC DOT COM
ALAMAT PERNIAGAAN : TINGKAT BAWAH,
BANGUNAN PINTAR, JALAN MESRA,
95000 KOTA SAMARAHAN, SARAWAK.
NO. TEL : 084-494143
NO. FAX : 084-494144
ALAMAT EMEL : pcdotcom@yahoo.com
RUJUKAN/ KONTEKS : FARHANA BINTI HAMZAH
TARIKH PENUBUHAN PERNIAGAAN ; JUN 2006
ISI KANDUNGAN
Tajuk Muka
Surat
1.
Rumusan Eksekutif 3 - 5
2.
Latar Belakang
Syarikat 6 - 7
3.
Latar Belakang
Projek 8 - 10
4.
Produk dan
Perkhidmatan 9 - 12
5.
Rancangan Pemasaran 13 - 18
6.
Analisis Pesaing 19
7.
Rancangan Pengurusan 20 - 22
8.
Rancangan Kewangan 23 - 30
9.
Rumusan 31
10. Bibliografi 32
RUMUSAN EKSKUTIF
Baru! Berbeza! Diperbuat dari peralatan yang terbaik! Berapa
kalikah kenyataan seperti ini timbul mengenai sesuatu produk di pasaran. Berapa
kalikah telah anda kecewa setelah anda membeli produk sebegini. Jangan putus
asa, teruskan membaca dan anda akan yakin bahawa PC Dot Com tidak akan
mengecewakan anda. PC Dot Com pasti akan memenuhi apa yang dilaung dan akan
berusaha untuk mengekalkan kepuasan anda.
PC Dot Com adalah sebuah syarikat milik persendirian yang
menjual perkakasan komputer dan perisian serta menawarkan perkhidmatan
penyenggaraan komputer. Cik Farhana, pemilik syarikat ini mempunyai 2 tahun
pengalaman dalam perniagaan komputer. Walaupun tidak mempunyai kelayakan profesional
namun beliau mempunyai pengalaman “hands on”
yang lebih berguna semasa beliau bekerja di sektor perkilangan.
Cik Farhana pula dibantu oleh dua orang adik, sepupu dan
abang iparnya. Syarikat ini diuruskan
sebahagian besarnya oleh ahli keluarga berikutan persaingan yang sengit dari
segi harga. Kedua-dua orang adik beliau mempunyai pengalaman mengurus di sektor
perkilangan. Sumbangan mereka dari segi pengalaman dan kreativiti berupaya
untuk menjayakan syarikat ini. Manakala sepupu beliau, Cik Farishah Ain pula
membantu sebagai pekerja am. Encik Haziq Qayyum pula merupakan abang ipar Cik
Farhana, berkelulusan Sarjana Sains Komputer, beliau mempunyai kelayakan
profesional dan juga wawasan untuk memajukan syarikat dari segi keupayaan
teknikal beliau dalam perkakasan dan perisian komputer. Tambahan pula beliau
mempunyai ramai kenalan dalam dunia perniagaan yang dapat membantu dalam
perkembangan PC Dot Com.
Sasaran pasaran PC Dot Com adalah terdiri daripada 3
kumpulan iaitu pengguna akhir, sektor kerajaan dan juga pengedar kecil-kecilan.
Termasuk dalam pelanggan potensi PC Dot Com adalah mereka yang belum lagi
memiliki komputer dan juga mereka yang sudah pun memiliki komputer tetapi tidak
puas hati dengan perkhidmatan yang diberikan oleh syarikat langganan mereka
sekarang.
Komponen utama dalam strategi perniagaan PC Dot Com adalah
dari segi perkhidmatan, PC Dot Com berusaha untuk memberikan perkhidmatan yang
terbaik kepada pelanggannya. Kaedah ini telah berjaya menarik lebih ramai
pelanggan untuk berlanggan dengan syarikat ini. PC Dot Com juga tidak akan
bersaing dari segi harga tetapi cuba menyedarkan pelanggan bahawa perkhidmatan
selepas jualan adalah juga sama penting.
Semua sumber kewangan sebelum ini adalah dari simpanan
pemilik dan juga ahli keluarganya. Dengan rancangan perkembangan yang
dicadangkan pemilik merasakan bahawa PC Dot Com memerlukan kewangan tambahan
sebanyak RM150,000. Sumber ini bukanlah sebagai pinjaman jangka panjang (term
loan) tetapi sebagai overdraf. PC Dot Com menjangka tidak akan menghadapi
masalah dari segi pembayaran balik kerana jika dilihat dari segi ramalan jualan
dan keuntungan syarikat, syarikat berupaya untuk terus maju dan membayar semua
tanggungan syarikat tanpa apa-apa masalah.
PC Dot Com adalah hasil misi syarikat untuk mengutamakan
perkhidmatan kepada pelanggan dan bukan semata-mata untuk menjual produk
sahaja. Garis panduan yang diterokai ini berupaya untuk memberikan pulangan
yang lumayan di masa akan datang.
Berbeza dengan pesaing dekat PC Dot Com yang menawarkan
harga rendah dan perkhidmatan yang tidak menentu, PC Dot Com akan memberikan
perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan. Ini akan menarik pelanggan
berkunjung semula ke PC Dot Com untuk mendapatkan khidmat yang terdapat di PC
Dot Com.
Manakala dari aspek sandaran, setakat ini PC Dot Com tidak
mempunyai mana-mana sandaran.
LATAR BELAKANG SYARIKAT
Nama Syarikat : PC Dot Com
(Syarikat Persendirian)
Alamat
Berdaftar : No. 143,
Jalan Kenyalang,
Taman Sri Mawar,
95000 Samarahan, Sarawak.
Tapak Perniagaan : Tingkat Bawah,
Bangunan Pintar,
Jalan Mesra,
95000 Samarahan, Sarawak.
No. Telefon : 084-494143
No.Fax
: 084-494144
Alamat Emel : pcdotcom@yahoo.com
Tarikh & No. Pendaftaran : 6 April 2006
13579246 –
T
Tarikh Beroperasi : 6 Jun 2006
Modal Sumbangan : RM 55,000.00
Jenis Perniagaan : Pengedar
dan pembekal komputer serta perisian
komputer; perkhidmatan penyenggaraan dan
percetakan.
Milikan Modal : 100 % Bumiputera
Pemilik
: Haziqah Farhana Bt. Hamzah
No. Kad Pengenalan : 790505-13-5656
Bank
: Bank Bumiputera Malaysia Berhad (BBMB)
No. Akaun Syarikat : 08-088-08-012345-8
Syarikat persendirian milik Cik Farhana ini mula beroperasi
pada 6 Jun 2006. Teras perniagaannya ialah perkakasan dan perisian komputer
serta perkhidmatan penyenggaraan. Cik Farhana mendapat ilham untuk menjalankan
perniagaan ini apabila Kementerian Pendidikan mula memperkenalkan mata
pelajaran komputer di sekolah-sekolah dan juga minat rakyat Malaysia terhadap
komputer. Perniagaan komputer dan perkhidmatan penyenggaraan komputer dijangka
meningkat pada kadar pertumbuhan yang memberangsangkan pada masa akan datang.
Cik Farhana yang memiliki Diploma Teknologi Maklumat dan
Ijazah Sarjana Muda Pengurusan dari Universiti Teknologi Mara, Shah Alam,
Selangor berjaya meyakinkan ahli
keluarganya, terutama dua orang adiknya untuk turut melabur dan bersama-sama
membangun syarikatnya. Pelanggannya tidak terhad kepada pelajar sahaja, malahan
digunakan oleh setiausaha, guru, sehinggalah kepada suri rumah. Dengan
perlantikan abang iparnya sebagai pengurus teknikal Cik Farhana berharap untuk
menerokai pasaran agensi kerajaan dan sektor perkilangan serta meningkatkan
perkhidmatan penyenggaraan.
Maklumat Pengurusan
:
Cik Haziqah
Farhana Binti Hamzah Pengurus
Encik Hafiz Fairuz Bin Hamzah Pengurus Kewangan
Encik Hanif Fauzan Bin Hamzah Eksekutif
Jualan
Cik Farishah Ain Binti Salim Pekerja
Am
Encik Haziq Qayyum Bin Hashim Pengurus Teknikal
LATAR BELAKANG PROJEK
a. Lokasi Projek
Pada masa ini, PC Dot Com beroperasi di tingkat bawah
Bangunan Pintar. Kedudukan ini boleh dikatakan strategik kerana ianya merupakan
laluan bagi pelajar dan kakitangan UNIMAS. Selain itu, penduduk di kawasan
Taman Sri Mawar boleh mengunjungi premis ini kerana kawasan taman perumahan
tersebut yang terletak tidak jauh dari kawasan premis perniagaan.
Butir-butir premis perniagaan, kadar sewa dan pemilikannya
adalah seperti berikut :-
Nama Pemilik Bangunan :
Christie Enterprise Sdn. Bhd.
Alamat :
Lot 4, Tingkat Bawah, Bangunan Pintar,
Jalan Mesra, 95000 Kota Samarahan,
Sarawak.
Kadar Sewaan (sebulan) :
RM3,000
Tempoh Sewaan :
3 tahun
c) Peralatan dan Bahan Mentah
Bagi memastikan perkhidmatan yang baik dan memuaskan dan
dapat memenuhi keperluan kebanyakan pelanggan, PC Dot Com telah menyediakan
peralatan-peralatan seperti computer yang berkapasiti tinggi, mesin pencetak
laser berwarna, mesin pengimbas, mesin faks dan perisian grafik.Selain daripada
itu, system sokongan, program perlindungan dari virus, cakera salinan, perisian
tulisan dan ‘clip art’ turut disediakan.
Peralatan-peralatan tersebut adalah peralatan yang lazim
digunakan oleh kebanyakan kedai computer seperti PC Dot Com. Sebagai
perbandingan harga, sebut harga daripada 3 orang pembekal telah diperolehi.
Pemilihan pembekal tersebut adalah berdasarkan sebutan harga yang terendah.
Pembekal-pembekal bagi PC Dot Com ialah Universal Station, Ung Ming Equipment
dan Media Centre. Tempoh sah bagi sebut harga ialah selama 1 tahun.
Syarikat Universal Station telah dipilih sebagai pembekal
utama kerana menawarkan harga yang terendah. Syarat-syarat pembayaran bagi
Syarikat Universal Station ialah 25% semasa pesanan dibuat dan bakinya selepas
peralatan diterima atau berdasarkan surta jaminan bank.
Bahan-bahan mentah seperti toner, ink, drum, kertas ivory,
art card, kotak plastic dan alat tulis laidigunakan dan ia boleh diperoleh
melalui sumber tempatan dan luar negara.
PRODUK / PERKHIDMATAN
Kami
memilih “perkhidmatan
berkualiti” sebagai garis
panduan kami dan melancarkan strategi untuk menawan hati pelanggan dengan
memberi perkhidmatan berkualiti selepas jualan berbanding dengan strategi harga
yang rendah yang diamalkan oleh pesaing.
Sebagai pengusaha PC Dot Com, perkhidmatan selepas jualan
atau perkhidmatan yang disediakan perlulah berterusan. Pengusaha boleh membantu
dalam memberi khidmat nasihat tentang perlunya pengubahsuaian kepada tempahan
mengikut rekaan grafik terbaru yang ada di pasaran. Dengan ini, hubungan baik
antara pengusaha dan pelanggan dapat dibina.
Khidmat
pelanggan yang diberi dengan berkesan mampu memberi keselesaan dan membina keyakinan pelanggan untuk terus
setia mendapatkan perkhidmatan yang ditawarkan. Pelanggan yang berpuas hati
dengan layanan dan perkhidmatan yang diberikan oleh PC Dot Com akan
memperkenalkan perniagaan tersebut kepada orang lain. Keadaan ini dipanggil
promosi mulut ke mulut yang dapat mengurangkan kos promosi dan meningkatkan
kadar keuntungan PC Dot Com.
Untuk
melaksanakan strategi perkhidmatan, PC Dot Com juga memperkenalkan komputer
klon. Pasaran komputer berjenama dikawal oleh syarikat gergasi. Oleh kerana
kawalan harga yang amat ketat, margin keuntungan amat sedikit. PC Dot Com pula
tidak dibenarkan menyentuh atau menyenggara masalah yang berkaitan. Kalau
perkara tersebut dilakukan, maka “warranty” akan batal secara
automatik. Komputer mestilah dihantar kepada pembekal untuk dibaikpulih.
Rungutan pelanggan ialah masa yang diambil untuk kerja baikpulih terlalu lama.
Kebanyakan pelanggan tidak sanggup berpisah lama dengan komputer mereka.
Oleh
itu, PC Dot Com bercadang untuk menawarkan produk dan perkhidmatan untuk
mengatasi masalah yang dihadapi oleh pengguna. Dengan memperkenalkan sistem
komputer klon, PC Dot Com bebas memilih perkakas yang hendak digunakan. “PC Dot Com System” akan mengguna perkakas yang terkini dan harganya yang
berpatutan. Strategi ini berjaya apabila PC Dot Com menerima banyak tempahan
ekoran dari promosi “mulut
ke mulut”
yang dilakukan oleh pelanggan PC Dot Com.
Tindakan kerajaan memansuhkan duti import dan cukai jualan
serta rebet cukai pendapatan memberi kesan yang positif kepada PC Dot Com.
Segmen pasaran “isirumah” (household)
diramalkan akan berkembang pesat. Seterusnya persaingan di kalangan syarikat
yang menawarkan perkhidmatan INTERNET memanfaatkan pengguna dan mencetus
permintaan kepada produk IT.
RANCANGAN PEMASARAN
a) Analisis pasaran
Industri teknologi Maklumat mula mencatat perkembangan yang
pesat dengan meningkatnya kepentingan teknologi maklumat (IT) dalam pelbagai
aspek perniagaan dan pendidikan serta kehidupan harian. Teknologi e-mel dan
internet telah mengubah cara hidup manusia.
Kami di
PC Dot Com berpendapat kualiti perkhidmatan yang akan menentukan kejayaan tapi
bukannya saiz syarikat. Oleh itu, perkhidmatan
berkualiti adalah istilah keramat bagi syarikat kami.
Komputer
adalah barang yang sofistikated. Teknologi komputer dan semua produk yang
bersangkut paut dengan komputer mengalami proses pembaharuan yang sangat
pantas. Oleh kerana sesuatu produk itu boleh menjadi usang dalam masa yang
singkat, maka para pengguna akan
menghadapi masalah mengikuti perkembangan industri teknologi maklumat. PC Dot
Com bersedia untuk menjadi pemangkin masyarakat dalam menghayati gelombang
teknologi komputer. Keadaan ini akan dicapai dengan penawaran pakej komputer
yang canggih dan disokong pula oleh perkhidmatan selepas jualan dan
penyenggaraan yang efisien dan boleh dipercayai.
Syarikat
ini bermula secara kecil-kecilan dengan membekal komputer kepada pelajar dan
kakitangan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMASI). Perkembangan seterusnya ialah
pembekalan komputer kepada Politeknik Kuching dan beberapa buah sekolah di
sekitar Kota Samarahan. Jualan terus meningkat dan perkhidmatan yang berkualiti
menggamit lebih ramai pelajar dan kakitangan UNIMAS untuk berlanggan dengan PC
Dot Com.
Syarikat
ini sedang giat meneroka pasaran baru iaitu agensi kerajaan dan firma
perkilangan di sekitar Kota Samarahan, Bau dan Lundu. Di samping itu
perkhidmatan penyenggaraan juga akan diberi penekanan. Syarikat ini juga ingin
menjadi pembekal kepada pengedar komputer secara serius. Penerokaan segmen ini
memerlukan modal yang banyak. Para pengedar pula sudah pasti akan meminta
kemudahan kredit 30 hari.
b) Aspek
Pasaran
i.
Ciri-ciri Umum Produk/servis dan Pengguna .
Firma menjalankan perniagaan menjual
perkakasan komputer dan perisian serta menawarkan perkhidmatan penyenggaraan
komputer. PC Dot Com juga menawarkan perkhidmatan mesin mencetak dan mesin
mengimbas. Ini dapat memudahkan pelanggan terutamanya pelajar mencetak atau
mengimbas tugasan mereka.
Di samping menjalankan perkhidmatan yang tersebut
diatas, firma juga ada menawarkan perkhidmatan mesin faks bagi memudahkan
pelanggan agensi kerajaan terutamanya menfaks data-data atau dokumen-dokumen
mereka dengan kadar yang segera. Firma dijangka akan dapat menarik minat ramai
pelajar dan kakitangan kerajaan untuk menggunakan khidmat yang disediakan oleh
PC Dot Com. Ini kerana peranan komputer yang diperlukan bagi setiap manusia.
ii) Pasaran Am
Penggunaan komputer dan
teknologi maklumat amatlah diperlukan terutamanya oleh pelajar-pelajar moden
masa kini untuk proses pembelajaran mereka. Ini adalah kerana proses
pembelajaran pada zaman ini banyak memerlukan penggunaan komputer dan teknologi
maklumat. Oleh sebab itu kebanyakan pelajar menggunakan perkhidmatan yang
terdapat di PC Dot Com bagi memudahkan proses pembelajaran mereka.
Perkembangan industri perkhidmatan pengkomputeran dan teknologi maklumat
pada masa ini adalah amat meyakinkan dan mempunyai prospek yang besar untuk
terus berkembang maju selaras dengan keperluan pelajar seperti yang tersebut
diatas. Perkembangan Belanjawan 2006 yang memberikan kenaikan 15 % kepada
kakitangan kerajaan dan bonus tahunan dengan kadar minima RM 1,000.00 juga
dijangka akan memberi kesan positif kepada perkembangan industri ini.
Walaubagaimanapun, penglibatan usahawan
bumiputera dalam industri ini adalah kurang berbanding dengan bukan bumiputera
yang kebanyakannya dimonopoli oleh kaum Cina. Jika kita lihat dimerata tempat,
adalah sukar untuk melihat perniagaan seperti ini yang diuruskan oleh usahawan
bumiputera. Sedikit sebanyak, usaha pemilik untuk membuka perniagaan menjual
perkakasan dan perisian komputer akan membuka mata masyarakat bumiputera untuk
cuba bersaing dalam industri ini.
iii) Sasaran Pasaran Syarikat/firma
Pada peringkat awal perniagaan, fokus utama firma adalah tertumpu kepada
pelanggan yang berada di kawasan Kota Samarahan, iaitu Taman Sri Mawar, UNIMAS,
Politeknik Kuching, SMK ST. Joseph, SMK Tun Teja dan Wisma Persekutuan Kota
Samarahan.
Secara amnya, populasi di kawasan-kawasan tersebut didominasikan oleh
penduduk bumiputera. Faktor ini akan memberikan kelebihan kepada firma untuk
memenangi pelanggan-pelanggan dari kaum bumiputera. Oleh itu, lokasi yang
dipilih oleh pemilik bagi menjalankan perniagaannya adalah baik dan berpotensi
besar untuk berjaya.
Lokasi firma berada di kawasan komersial yang berhampiran dengan UNIMAS,
Politeknik Kuching, sekolah-sekolah, agensi-agensi kerajaan akan memberikan
peluang yang besar untuk mendapatkan perhatian pelanggan.
Pelangan-pelangan yang disasarkan mempunyai ciri-ciri berikut:-
i.
Pelajar universiti (20 hingga 29 tahun)
ii.
Pelajar sekolah (13 hingga 19 tahun)
iii.
Kakitangan kerajaan
c) Ramalan Jualan
Perkara
|
Prestasi Ramalan Jualan
|
||
2005
|
2006
|
2007
|
|
Keberuntungan (RM’000)
Jualan
Untung Sebelum Cukai
Untung Selepas Cukai
|
81.9
219.8
219.8
|
527.7
14.7
14.1
|
1,160.5
28.7
26.5
|
Ketunaian (RM)
Wang Tunai Masuk
Wang Tunai Keluar
Baki Tunai
Tunai Terkumpul
|
714.5
488.2
170.0
154.7
|
611.3
445.8
165.5
165.5
|
454.4
386.3
68.1
233.6
|
Keselamatan (RM’000)
Harta tetap
Harta semasa
Tanggunggan semasa
Tanggunggan berjangka
Modal & Ikuti
|
109.3
177.6
30.9
142.7
108.9
|
102.8
184.3
30.6
135.0
122.4
|
87.6
252.8
30.3
110.6
200.3
|
Pulangan Bersih:-
a) Atas Jualan (%)
b)
Atas Harta (%)
c) Atas Pelaburan (%)
Pulangan Kasar Atas Jualan
Titik Pulangan Modal (%)
|
19
65
7
86
69
|
18
77
39
84
70
|
17
89
43
82
71
|
Nisbah
Kecairan (%)
Nisbah Leveraj
(%)
|
64.62
2
|
3.64
25
|
90.55
1
|
d) Strategi pemasaran
Pasaran bagi perniagaan PC Dot Com boleh
dibahagikan kepada tiga segmen penting mengikut kumpulan pelanggan iaitu
individu, swasta dan agensi kerajaan. Promosi tidak terhad kepada penyediaan
risalah dan edaran dalam kedai sahaja. PC Dot Com juga menggunakan pelbagai
saluran media pengiklanan sebagai contoh melalui media cetak dan media elektronik.
Selain itu, PC Dot Com menyertai ekspo atau pameran yang berkaitan dengan
perniagaan.
Hasil daripada promosi dan perkhidmatan yang
disediakan oleh PC Dot Com, terdapat beberapa pengedar besar yang telah
melantik PC Dot Com sebagai pengedar sah mereka. Malahan, dalam pengiklanan
produk mereka nama PC Dot Com juga sering dimasukkan. Keadaan ini juga
merupakan satu bentuk penghargaan kepada PC Dot Com kerana walaupun masih muda
PC Dot Com sudah pun diberi kepercayaan untuk mengedar barangan jenama oleh pengedar
yang besar.
Dasar produk disesuaikan dengan citarasa dan permintaan
pengguna. Iltizam PC Dot Com adalah untuk memasang komputer peribadi yang
berlabelkan logo “PC
Dot Com”
dan disokong dengan perkhidmatan selepas jualan yang berkualiti. Untuk memberi
pilihan kepada pelanggan, PC Dot Com juga menjual sistem komputer berjenama
seperti ACER, HYUNDAI, SIEMENS, PACKARD BELL dan COMPACT.
ANALISIS PESAING
Pembekal-pembekal
peralatan komputer mula tumbuh bagai cendawan. Di sekitar bangunan pusat jualan
PC Dot Com sahaja terdapat 5 buah kedai komputer. Sejak akhir-akhir ini,
persaingan bertambah sengit apabila syarikat-syarikat peruncitan yang dahulunya
menjual barangan perabot dan peralatan dapur mula menjual peralatan komputer
pada kadara harga yang sangat rendah.
Pesaing
utama bagi PC Dot Com ialah Kedai Acer. Syarikat tersebut mempunyai kekuatan
kerana syarikat tersebut merupakan syarikat franchaisor bagi jenama Acer. Walau
bagaimanapun, perkhidmatan di syarikat tersebut tidak mesra pelanggan
menyebabkan pelanggan kedai tersebut sering mengadu pengurus serta pekerja di
kedai tersebut tidak memberi perkhidmatan selepas jualan yang baik.
Strategi perkhidmatan berkualiti telah membantu
PC Dot Com menghadapi tekanan pesaing. Pesaing mengguna pendekatan “cash and carry”, harga rendah dan
perkhidmatan tak menentu. Perkhidmatan berkualiti membolehkan PC Dot Com
berhadapan dengan pesaing, malah menarik pelanggan yang kecewa dengan
perkhidmatan yang ditawarkan oleh pesaing. Jualan kembali meningkat dan
pendapatan dari aktiviti penyenggaraan terus meningkat.
RANCANGAN PENGURUSAN
a) Carta Organisasi
Pada masa ini, firma diuruskan oleh Cik
Farhana sendiri sebagai Pengurus. Beliau dibantu oleh tiga orang kakitangan dalam
kumpulan pengurusan yang mempunyai kepakaran dalam bidang tersendiri iaitu
pengurusan kewangan, pengurusan teknikal dan eksekutif jualan. Selain itu,
firma juga menggunakan khidmat seorang pekerja am.
b. Latar belakang
Pengurus/ Pemegang Saham/ Pemilik
Farhana Bt. Hamzah - Pengurus
Beliau berusia 28 tahun, berkelulusan
Diploma Teknologi Maklumat daripada Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, pada
tahun 2001, dan Ijazah Sarjana Pengurusan juga dari Universiti Teknologi Mara,
Shah Alam, pada tahun 2003. pemilik berpengalaman bekerja selama 2 tahun dalam
perniagaan komputer di Syarikat Dell sebagai Pengurus Bahagian Operasi dan
Pengeluaran di Syarikat tersebut pada tahun 2004 hingga 2005.
Beliau amat meminati bidang perniagaan
ini sehinggakan beliau telah membuat keputusan untuk berhenti kerja dan
memulakan perniagaan. Tugas utama beliau ialah membuat kerja-kerja pentadbiran
dan pengurusan operasi.
c.
Latar belakang
Kakitangan Utama/ Mahir
Encik Hafiz Fairuz B. Hamzah – Pengurus kewangan
Beliau berusia 27 tahun, berkelulusan
Diploma Perakaunan daripada Universiti Malaya, Selangor pada tahun 2002. Beliau
berpengalaman bekerja selama 1 tahun di Syarikat Bina Sendiri sebagai pembantu
tadbir bahagian kewangan.
Tugas utama beliau ialah menguruskan
kerja-kerja perakaunan, kemasukan aliran wang tunai dalam syarikat, membuat
belanjawan tahunan, kunci kira-kira dan penyata kewangan.
Encik Hanif Fauzan B. Hamzah – Eksekutif Jualan
Beliau berusia 25 tahun, berkelulusan
Diploma Komunikasi Media daripada Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang pada
tahun 2004. Beliau memppunyai pengalaman kerja sebagai eksekutif pemasaran di
Syarikat Mega Lima selama 1 tahun.
Tugas utama beliau ialah menjalankan
tugas “stock check”, membuat “prospecting”, “sales presentation” dan aktiviti-aktiviti jualan yang lain kepada pelanggan.
Encik Haziq Qayyum B. Hasyim – Pengurus Teknikal
Beliau berusia 33 tahun, berkelulusan
Diploma Sains Komputer daripada University of Central Lancashire, UK pada tahun
1994, dan Ijazah Pentadbiran Perniagaan dan Sarjana Sains Komputer daripada
Middlesex University, UK pada tahun 1997 dan 2000. Beliau berpengalaman bekerja
selama 5 tahun di Syarikat Dell Sdn. Bhd. sebagai Pengurus bahagian teknikal.
Tugas utama beliau ialah menguruskan
kerja-kerja di bahagian teknikal, menyenggara dan membaikpulih komputer.
a. Latar belakang
Kakakitangan Separuh Mahir/ Kurang Mahir
Cik Farishah Ain – Pekerja Am
Beliau berumur 21 tahun dan
berkelulusan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) pada tahun 2006. Tugas
beliau adalah bagi memastikan keadaan firma sentiasa bersih, kemas dan selesa
kepada pelanggan.
RANCANGAN KEWANGAN
a) Kos Permulaan Projek
Kos permulaan minimum bagi memulakan perniagaan PC Dot Com
dianggarkan melebihi RM 50,000.00. Memandangkan perniagaan PC Dot Com adalah
perniagaan bersaiz besar, peralatan asas yang digunakan terdiri daripada 5 unit
komputer, 2 mesin pencetak, mesin pengimbas, alat pemotong, dan perisian
grafik. Selain itu, mesin ink-jet
berskala besar turut disediakan. Dengan adanya mesin ini, pelanggan dapat
membuat kain rentang atau poster.
PC Dot Com memperoleh sumber kewangan daripada kemudahan overdraft (OD) Bank Bumiputera Malaysia
Berhad (BBMB), dan Majlis Amanah Rakyat (MARA). Selain itu, sumber kewangan
juga adalah daripada simpanan sendiri, ahli keluarga, dan kredit dari pembekal.
b) Penyata Kewangan
Jadual 1 : Perangkaan Kewangan
Tahun
|
Jualan
(RM)
|
Keuntungan
Sebelum Cukai (RM)
|
Untung Bersih
(RM)
|
2006
|
81,922.10
|
2,198.96
|
2198.96
|
2007
|
527,766.90
|
14,767.74
|
14,139.51
|
2008
|
1,160,525.60
|
28,725.54
|
26,567.84
|
Jadual 2 : Nisbah Kewangan
Tahun
|
Nisbah
Kecairan
|
Nisbah
Leveraj
|
Pusing Ganti Aset
|
Pusing Ganti
Inventori
|
Margin
Keuntungan
|
Pulangan
atas
Pelaburan
|
2006
|
64.62%
|
2%
|
2.62
|
2.74
|
3%
|
7%
|
2007
|
3.64%
|
25%
|
14.64
|
16.67
|
3%
|
39%
|
2008
|
90.55%
|
1%
|
18.76
|
61.62
|
2%
|
43%
|
Rajah 3 : Ramalan
Jualan Tahunan 2006-2008
Rajah 4 : Untung Selepas Cukai
c) SumberKewangan
1. Aset, Tanggungan &
Ekuiti.
i. Jumlah Harta (Kos Projek)
PERKARA
|
SEDIA ADA
(00/0/00)
(DERAF)
|
BARU
|
JUMLAH
|
|||
RM'000
|
%
|
RM'000
|
%
|
RM'000
|
%
|
|
Ubahsuai
Peralatan
Deposit sewa
Pra-Operasi
Modal
Kerja Bersih
|
|
|
50,000
68,000
9,600
1,000
50,000
|
28
38
5
1
28
|
50,000
68,000
9,600
1,000
50,000
|
28
38
5
1
28
|
JUMLAH
|
|
|
178,600
|
100
|
178,600
|
100
|
i.Jumlah Tanggungan dan
Ekuiti (Sumber pembiayaan)
PERKARA
|
SEDIA ADA
(00/0/00)
(DERAF)
|
BARU
|
JUMLAH
|
|||
RM'000
|
%
|
RM'000
|
%
|
RM'000
|
%
|
|
Modal
Sumbangan
Untung/(Rugi)
Terkumpul
Overdraf
Pinj BPIMB – Harta tetap
– M. Kerja
|
|
|
43,600
118,000
17,000
|
24
66
10
|
43,600
118,000
17,000
|
24
66
10
|
JUMLAH
|
|
|
178,600
|
100
|
178,600
|
100
|
Nota i : Perkiraan Modal Kerja :-
PERKARA
|
SEDIA
ADA
(RM’000)
|
BARU
(RM’000)
|
JUMLAH
(RM’000)
|
Siberhutang (bln)
Stok
Bahan Mentah (3 bln)
Barangan Dalam Proses (bln)
Barangan Siap (bln)
Tunai operasi (3
bulan) *
Lain-lain
|
|
9,000
41,000
|
9,000
41,000
|
Jumlah
|
|
50,000
|
50,000
|
Tolak : Sipiutang ( bln)
|
|
0
|
0
|
KEPERLUAN MODAL KERJA BERSIH
|
|
50,000
|
50,000
|
1.
101.
102.
103.
104.
105.
106.
107.
108.
109.* Pengiraan tunai untuk
menampung operasi selama 3 bulan pertama seperti be
Gaji - RM21,000
Sewa - RM9,600
Sewa hawa dingin - RM1,200
Telefon - RM1,500
Air/letrik - RM2,100
Pemasaran &
promosi - RM2,700
Lain-lain - RM2,900
Nota ii : Kos Projek (Baru atau tambahan) Dan Sumber
Pembiayaannya
Bil
|
PERKARA
|
HARGA / KOS
|
SUMBER PEMBIAYAAN
|
|
|
BBMB
|
Sumbangan
|
||
1
2
3
4
5
|
Peralatan
Ubahsuai
Deposit
sewa
Pra-operasi
Modal kerja
|
68,000
50,000
9,600
1,000
50,000
|
68,000
50,000
17,000
|
9,600
1,000
33,000
|
|
Jumlah
|
178,000
|
135,000
|
43,600
|
b. Prestasi Lepas/Dijangka
RUMUSAN
Setiap perniagaan berhadapan dengan risiko. Risko yang
dihadapi kadangkala begitu tinggi dan kadangkala begitu rendah. Begitu juga
dengan perniagaan PC Dot Com. Namun, ia tidak mematahkan semangat pemilik PC
Dot Com untuk memajukan lagi syarikat ini. Seterusnya mengembangkan lagi
perniagaan ini di peringkat yang lebih tinggi. Hal ini kerana produk PC Dot Com
yang berdaya mauj serta perkhidmatan berkualiti yang disediakan oleh PC Dot Com
boleh membawa nama PC Dot Com ke tingkat yang lebih tinggi di mata masyarakat.
Selain itu, perniagaan PC Dot Com yang berdaya saing dan
daya tahan juga akan membolehkan PC Dot Com menghadapi persaingan dan perubahan
persekitaran semasa bagi memastikan perniagaan ini terus kekal di pasaran dan
berkembang maju.
Kekuatan PC Dot Com dari segi pengurusan dan kakitangan yang
berwibawa dan komited akan memberikan kelebihan kepada PC Dot Com berbanding
syarikat lain. Sokongan kewangan yang mencukupi dan jaringan hubungan strategic
PC Dot Com dengan syarikat-syarikat lain juga membolehkan perniagaan PC Dot Com
terus gah di bidang perniagaan ini.
Perkhidmatan yang berkualiti dan terbaik kepada pelanggan
menjadi kunci utama bagi PC Dot Com untuk mengekalkan pelanggan yang ada
seterusnya menarik lebih ramai lagi pelanggan untuk menikmati perkhidmatan yang
disediakan oleh PC Dot Com.
BIBLIOGRAFI
Abu Bakar Hamed
(2003). Keusahawanan : Pengurusan
Perniagaan Kecil, Konsep dan Amalan
(Manuskrip). Sintok : Universiti Utara Malaysia.
Abu Bakar Hamed, Rismala Daud dan Siti Nabila Abdul Khalid.
(1996).
Asas Pengurusan Perniagaan. Sintok :
Universiti Utara Malaysia.
Griffin, R. W. S. dan Elbert, R. J. (1991). Bussiness (Second Edition). New Jersey :
Prentice Hall.
Nek Kamal Yeop Yunus dan Hail Hilman Abdullah. (2005). Pengurusan Peruncitan (Konsep, Strategi dan
Kes). Kuala Lumpur : Pearson Prentice Hall.
Rancangan Perniagaan (2007). Diperoleh September 13, 2007
daripada http://
Perniagaan Komputer (2007). Diperoleh September 13, 2007
daripada http://
www.medc.gov.my
No comments:
Post a Comment